070 357 0800

Innovatie gaat vóór administratie

Meer en meer begint het besef te landen in de zorginstellingen dat het beste wapen tegen de stijgende bureaucratie en zorgkosten het inzetten van innovatie is.

Begin februari dit jaar kwam al naar buiten dat zorgondernemers de zorg ‘menselijk’ en betaalbaar willen houden met de inzet van nieuwe technologie. (zie nu.nl)

Slimmere organisatie van zorg moet de voorrang krijgen boven stelselwijzigingen.

En die veranderingen gaan nu al heel snel en zorginstellingen merken dat ze mee moeten. De sleutel voor het succes ligt in de bestuurskamer (zie skipr.nl).

Als we voorgaande verhalen combineren dan kun je constateren dat de veranderende zorg ook een kanteling van het zorgmodel met zich mee brengt. Niet langer is het zorgaanbod bepalend maar is de zorgvraag steeds meer leidend. Cliënten worden mondiger en bewuster en financiering wordt meer en meer aan het individu gekoppeld. Tel daarbij op dat de medewerkers in de zorg – betaalde kracht, vrijwilliger, mantelzorgers – ook steeds meer invloed krijgen op hoe de zorg wordt ingevuld door de kanteling van de werktijden en zelfsturingstrends en iedere bestuurder kan aanvoelen dat er iets aan het veranderen is in de rol van de zorginstelling.

Dit gaat natuurlijk niet van de ene op de andere dag maar het is wel gaande. Het is dan aan de bestuurskamer om de menselijke maat te blijven koppelen aan de betaalbaarheid. Bewaken dat niet altijd het individueel belang de voorkeur krijgt maar dat er ook wordt gekeken naar de lange termijn.

De zorgsector is toch altijd nog anders dan andere sectoren. De beste zorg staat voorop en winstmarges dienen toch hoofdzakelijk om de continuïteit te kunnen waarborgen om steeds weer die beste zorg te kunnen leveren.

Sorry, the comment form is closed at this time.